NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13.1.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13.1.2002
Skrivet av: L. Kjellström skrivet 2001-11-04, 17:48
Hej Nichlas
 
3e september 2000 ställde du en fråga till mig om jag känner till Margareta Nilsdotters föräldrar och om hennes far möjligen kan vara murarmästaren Nils Andersson i Råsa. Jag har själv brottats med denna fråga men kan inte komma fram till att Nils är hennes fader. Om så är fallet kan födelseåret 1689 uteslutas då Nils och hans hustru Annica Nilsdotter Lacandra den 10 december detta år får en son, Anders.  
 
Som du säkert känner till är Nils Anderssons hustru dotter till kyrkoherden i Stenberga socken Nicolaus Lacander och hennes mor är identisk med Margareta Kebbonia dotter till kyrkoherden i Näshult Kebbo Ingelli och hans hustru Märta Erlandsdotter.
 
I sökandet efter Margaretas föräldrar har jag därför, trots att hon bör vara född i Näshults socken, gått igenom även Stenberga sockens födelselängd. Nils son Anders är ju upptagen i Stenbergas längd trots att Nils och Annica vid tiden för hans födelse var bosatta i Ödmundetorp i Näshults socken.  
 
Ett annat spår kan vara att hon är dotter till skogvaktaren Nils Hemmingsson i Stora Hillhult. Isåfall är hon gift med sin kusin Sven Svensson som ju är son till Sven Hemmingsson i Stora Hillhult.
 
Ytterligare en möjlighet är att hon är identisk med Nils i Ösjögles, (Virserums socken), dotter Margareta som är född i mars 1689.
 
Som du förstår har jag idag ingen lösning på problemet, men skulle någon ledtråd dyka upp så hör jag av mig och jag hoppas du gör det samma om du finner lösningen.
 
 
Mvh   L. Kjellström