NULL Skriv ut sidan - Hede

Anbytarforum

Titel: Hede
Skrivet av: Erik Magnussen skrivet 2015-05-19, 18:03
Hei Kenneth og takk for kommentarene.
 
Jeg har feilaktig skrevet Naverstad kirkebok ovenfor - det skal selvsagt være Mo.  Jeg var ikke klar over det du skriver at han alltid er oppført som Anders i kirkebøkene, men jeg ser at du har rett i dette.  Har du tilgjengelig boopptegningen?
 
I hans soldatakt beskrives han som Sven Larm, förut kallad Andersson, men også at: Denna soldat Sven Larm hade i Mo kyrkböcker förnamnet Anders. Det er også oppgitt at han er født i län P - jeg antar at dette er Älvsborg som da omfattet deler av Dalsland.
 
I boken om Bullarens kompani kan man lese: Anders/Sven Andersson Larm; f. 1780, antagen 31 januari 1807, dalbo, född i Bohus län, noterat i november 1809, deltog mot Norge 1808-1809 och 1813-1814, avdelad till jägarkompaniet i juli som ersättare for nr 43 Slug, kommenderad till Stromstad 1815, sjuk hemma på Wråen vid generalmonstringen 27 juni 1818 av ett svärt hugg i benet, kunde i fall av ofärdighet interimsavskedas av regementschefen, sjuklig enligt läkares intyg vid generalmönstringen 1821, oformogen till krigstjänst, begärde och fick avsked 10 januari 1822