NULL Skriv ut sidan - Hede

Anbytarforum

Titel: Hede
Skrivet av: Erik Magnussen skrivet 2015-05-19, 11:17
Hei,
Jeg søker informasjon knyttet til Bön i Hede sogn.
 
Anders Andersson var soldat i Bullarens kompani.  Han hadde soldatnavnet Larm.  Han var trolig født på Titteud i Torp sogn i Dalsland 7. desember 1780.  Han var gift med Maria Svensdotter.
 
Maria Svensdotter var trolig født på gården Bön.  Om dette stemmer, ble hun født 28. mars 1781.  Foreldrene hennes var Rusthållare Sven Pehrsson og Margareta Pehrsdotter (som var fra Skåne).
 
Soldaten Anders Andersson Larm byttet navn til Sven Andersson Larm noen gang etter 1800.  Dette er dokumentert i hans soldatakt, BR-06-0042-1807.  Da han døde i 1823 ble han oppført som Sven Larm i Naverstads kirkebok.  Informasjonen i denne soldatakten inneholder flere feilaktigheter.  De fleste av barnenes fødselsdatoer er uriktige, og datoene for Anders og Maria kan derfor også være feile.  Jeg har søkt hjelp på soldatarkivet i Uddevalla om dette, men de har ingen som forsker på dette området nå og kan ikke hjelpe.
 
Hustruens foreldre, Sven og Margareta døde på Bön med 3 dagers mellomrom i april i 1800.  Deres 5 år gamle sønn Sven døde også samtidig.
Kan det være at Anders Andersson Larm byttet navn til Sven for å hedre sin hustrus far og bror?
 
Det er ikke anført noen sykdom ved dødsfallene på Bön i april 1800.  Kan det ha vært en ulykke?  Er det noen steder jeg kan finne mer om dette hvis det var en ulykke?
 
Min teori om feilaktighetene i Anders sin soldatakt og hvem som var Anders og Marias foreldre bygger først og fremst på dette navnebyttet.  Er det andre kilder som kan bekrefte dette?
 
Hilsen Erik