NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-25
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2006-03-25, 14:29
Hej,
Jag undrar om någon Nottebäcksforskare kan hjälpa mig. Jag forskar i Säby (Tranås) och har i hfl AI:2, pag 69, Brunsmåla backstuga, funnit en anteckning som möjligen har koppling till Nottebäck. Det gäller flickan Stina Jonsdotter, som enligt vad jag kan tyda skall vara född 1766 i Nottebäck. Hennes mor Kerstin Jonsdotter var född 1729 i Önnarp, Säby, och dog den 2 maj 1773 i Brunsmåla backstuga. Enligt anteckningen i hfl bodde två av barnen med henne där, förutom Stina även Per Jonsson, född enl. hfl 1758 i Dalen, Hubbarp, Säby [e.g. 10/11 1756].
Pers far var Jonas Persson Dahlgren, soldat för nr 109 Hubbarp av Norra Vedbo kompani, Jönköpings regemente, åtminstone från 1746-1756. 1759 är annan soldat skriven för torpet. Dahlgren bör även vara far till Stina.
Jag vet ingenting om Dahlgrens bakgrund eller öde. Han är inte funnen död i Säbys böcker. Men hustrun Kerstin Jonsdotter står antecknad som hustru i hfl AI:2, utan att maken finns skriven i Brunsmåla backstuga.
Kan någon hitta en födelsenotis i Nottebäck som stämmer med de här uppgifterna? Födelseåret 1766 kan vara felaktigt (jämför sonens), men Stina Jonsdotter bör vara född under 1760-talet.
Om hon föddes i Nottebäck, vad gjorde familjen där? Var Jonas Dahlgren från Nottebäck? Dog han där?
Tacksam för alla svar och id?er.
 
Mvh/
Hans Egeskog