NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 februari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 februari, 2010
Skrivet av: Anders Hellster skrivet 2009-03-24, 06:42
Ett annat dop - som sammantaget med de andra - tyder på band mellan familjerna hölls i Torsby den 26 december 1784. Då döptes Anders Nilssons Nös dotter Christina och som faddrar hade hon bl.a. Daniel Christiansson (i Runneröd?) och Annika Eskilsdotter (i Hallbjörtorp). Dessa är vad jag förstår presumtiv farbror respektive kusin till Anders Nös. Annika Eskilsdotter förekommer vid fler dop men då kan hon lika gärna ha medverkat i egenskap av granne.
 
Som Du skriver är dock Marias och Börtas Christiansdöttrars medverkan 1762 respektive 1768 mest anslående. Jag vill ju gärna tro att Nils Nös var bror till dem. Isåfall bör han väl emellertid vara son till Christian Nös andra hustru. Om jag minns mina beräkningar rätt är nämligen Nils Nös född på 1730-talet medan Christian Nös första hustru dog 1729.  
 
Jag lever på hoppet om att Du minns rätt om att ha sett Nils Nös med namnet Christiansson. Det skulle skingra osäkerheten. Eftersom jag inte är så lyckligt lottad som Du att jag har en alternativ linje tillbaka till den äldre Nössläkten skulle det betyda mycket för mig. Lova att berätta om Du hittar något!
 
Med vänlig hälsning
Anders