NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 februari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 februari, 2010
Skrivet av: Anders Hellster skrivet 2009-03-21, 10:17
Hej Lena!
 
Först ska jag tacka för ett mejl Du skickade mig för ett tag sedan. Jag tror inte att jag gjorde det då. Min tanke var att svara med en sammanställning liknande Din men jag fick inte ihop något bra så snabbt. Jag har själv hittat fram till vice korpral Sörqvist men jag hade inga närmare detaljer om hans familj. Tack!
 
Jag har inget bevis för att Josef Nös i Solberga var en tredje broder men jag tycker det är ett rimligt antagande eftersom han var dragon samtidigt som Jean och Christian. Dessutom gav Josef namnet Daniel till två söner. Något belägg för hans eget patronymikon har jag dock inte.  
 
Vad grundar Du antagandet att Nils Nös var son till Christian Nös på? Jag är lite skeptisk till detta eftersom namnen Daniel och Christian helt saknas bland Nils Nös efterkommande. På släktforskaren Stefan Simanders hemsida finns också en antavla där Kristian Danielsson Nös/Nöhs står med följande barn: Anders, f. 172x; Johan, f. 172x; Maria, f. 172(8), d. 1797; Börta, f. 1737, d. 1791; Daniel, f. 175(0), d. 1807. Tydligen har den nu framlidna släktforskaren Åslög Svensson i Kode lämnat en del uppgifter om denna familj men någon son Nils nämns alltså inte. Obs! Jag utesluter som sagt inte släktskap men jag har själv aldrig hittat något riktigt bevis.  
 
Samlingen av militärer bland Nils Nös barnbarn kan kompletteras med Anders Thorin, son till Olof Alarm och sergeant/regementsväbel 1813-1839. En artikel om hans ättlingar i USA finns här:  
 
http://thelibrary.springfield.missouri.org/lochist/periodicals/wrv/v6/N8/s78h.ht m
 
Bland Johannes Stens barn och barnbarn finns sedan minst sex indelta soldater till.
 
Med vänlig hälsning
Anders