NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 februari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 februari, 2010
Skrivet av: Anders Hellster skrivet 2008-03-15, 08:29
Maria!
 
Boken innehåller bara uppgifter om dragoner och soldater. Förhoppningsvis kommer båtsmännen få två egna volymer i framtiden. Det är alltså så att en grupp knuten till Försvarsmuseet i Uddevalla kontinuerligt ger ut en ny regementshistorik. Hittills har fem böcker utkommit. Den första handlar om indelningsverket och den andra om krigen. De tre senaste handlar om varsitt kompani: Södra, Fräkne och Stångenäs. Man har planer på att avverka även de fem återstående kompanierna.  
 
Så långt är fokus inriktat på armén och landskapsregementets historia. Jag har dock läst någonstans (vet just nu inte var) att man har planer på två böcker om Bohusläns två båtsmanskompanier, så att flottans indelta manskap också uppmärksammas. Det här kan naturligtvis dröja flera år. Hoppas det blir verklighet.  
 
I boken om Södra kompaniet listas alla soldater under nämnda tid nummer för nummer. För varje man finns uppgifter om tjänstgöringstid och ytterligare några korta fakta (t ex om orsak till avsked, utmärkelser och kommenderingar). Informationen om varje enskild person är rätt knapphändig men har man tur så hittar man något som kan vara svårt att få veta i vanliga släktforskningskällor. (För mig var det t ex en nyhet att min farfars farfars farbrors, korpralen Bernt Lax, änka erhöll en pension ur den Westfeltska fonden.) För varje nummer har man valt att ge en av kanske dryga dussinet mannar en mera utförlig biografi. Här finns också information om soldattorpen, var de har har legat och hur de  har varit bebyggda. Till varje rote hör en eller ett par bilder, kartor eller fotografier.
 
Böckerna kan inte ersätta den egna forskningen men de utgör ett jättebra komplement.
 
Med vänlig häsning
Anders