NULL Skriv ut sidan - Norra Solberga (i Södra Vedbo)

Anbytarforum

Titel: Norra Solberga (i Södra Vedbo)
Skrivet av: Annette Ewald skrivet 2013-08-29, 15:32
Ursäkta mej Maud,
men eftersom det inte finns några husförhörslängder så tidigt i Norra Solberga tänkte jag i min enfald att det kunde finnas någon i forumet som var särskilt engagerad i forskning i och kring just den socknen som kände till Kättstorp och de familjer som hörde hemma på bostället i början av 1700-talet. Sådana slumpar är inte helt ovanliga enligt min erfarenhet!
 
För att svara på din fråga är min tidigaste säkerställda ana här Elisabet Jönsdotter f. 21/9 1719 i N Solberga (C:1, s. 237). En osäker läsning av födelseboken där ger mig nu vid handen att det kan vara just Jöns Gustafsson och Maria Olofsdtr i Kättarp som är hennes föräldrar, vilket en för mig obekant släktforskare via internet föreslog. Jag hade tidigare dödsåret, men bara ett ungefärligt födelseår för Elisabet. Efter ditt lite irriterade svar gjorde jag några fördjupade sökningar som ledde mig rätt om jag nu läser rätt i födelseboken (C:1, s. 237) Tycker du det verkar som så?
 
OCH igen då: Finns det någon som vet något om Kättstorp - vid den aktuella tiden och senare?
 
Elisabet Jönsdotter var min morfars mf ff fm mor. Hon var gift med Per Börjesson från Branteberg, Norra Solberga (1719-1808).
 
Med vänlig hälsning
Annette
 
(Meddelandet ändrat av shamn 2013-08-29 15:40)