NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 mars, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 mars, 2008
Skrivet av: Anders Hellster skrivet 2007-08-19, 15:35
Per Andersson i Södra Veneröd var min farfars farmors farmors far. Själv har jag bara forskat i originalkällor på hans dotter Annas efterkommande. (Hon saknas i ditt inlägg men föddes 1768 som Per Anderssons äldsta dotter.) Andra forskare har dock hittat en hel del uppgifter om Per Anderssons förfäder. Mycket av materialet bakåt till 1500-talet finns publicerat i boken Gårdarna i Tjuvkil av Åslög Svensson och Evert Samuelsson (utgiven 1989). Försök få tag i den!
 
Per Andersson var son till Anders Jönsson (d. 1782) och Kerstin Olofsdotter (d. 1775). Södra Veneröd var ett arv från den senares fädernesläkt. Denna släkt kan följas bakåt till hennes farfars farfar, Näre Jonsson, som nog var född omkring 1570. (På 1630-talet hade han minnen av markägoförhållanden 60 år bakåt i tiden.) Kerstin Olofsdotters mor härstammade å sin sida från gamla knapesläkter i Tjuvkil (Lycke sn), Tronnum (Torsby sn) och Restad (Hålta sn). Faktum är att lågadelssläkten på Tjuvkil härstammade från medeltida högfrälse i såväl Norge som Sverige. På den vägen kan man ytterligare nå till bl.a. Danmarks kung Valdemar II Sejr (d. 1241). Det låter fantastiskt men är faktiskt sant. Per Reidar Christiansen går igenom bevisläget för några av de mindre kända och mer problematiska leden i artikeln Tjuvkil-aetten i Båhuslen og odelen til Tronstad og Tronstad-godset i Hurum som är införd i Norsk Slektshistorisk Forenings medlemsblad Genealogen Nr 1/2005.  
 
Mer kunskap om Södra Veneröd och andra berörda gårdar i södra Bohuslän finns nog att hämta i föreningen Inlands Släktforskare. Där är jag tyvärr bara en passiv medlem.  
 
Med vänlig hälsning
Anders H