NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-15
Skrivet av: Marianne Lindén skrivet 2004-09-14, 17:06
Följande har jag fått av Veine Sjöö idag
Blixtorp 2004-09-14
 
De pusselbitar som från början gjorde mig misstänksam om vilken Kerstin som var gift med Nils Olofsson (och därmed mor till Samuel Nilsson och Maria Nilsdotter i Bråbo) var dels en domboksnotis från Aspelands häradsrätt 1736 VT ? 37 och dels från Tunaläns härad 1736 HT ? 24.  
 
I den förstnämnda kan man läsa bland annat (modern stavning):  
Nils Olofsson i Lilla Bråbo har stämt sin svärmoder Karin Matsdotter i Sörebo för det hon skall förhållit honom sina omyndiga barns arv, så i löst som fast efter arvsinstrumentet, och därföre sig inställte, och sade käranden att han icke njutit frukt av den tjära och bräder som varit efter svärfadern Olof Börjesson i Sörebo för sina barns andelar, som besvarades av svärmodern Karin Matsdotter, att vad tjära och bräder angår, finns den i arvsinstrumentet av d. 4 oktober förlidet år ej vara honom tilldelt, utan utgått till annat mera till gäld och skulds betalande. Belangande den fasta egendomen 1/4-ding skatte i Lilla Bråbo, har han fått vid samma arvskifte emot årlig skatts erläggande till Sörebo, att bebo, och mera vet svaranden sig icke skyldig vara. - - -  
Vilket käromål rätten överlade, och alldenstund Nils Olofsson njutit för sina barn efter morfaderns Olof Börjesson i Sörebo, enligt arvskiftet av d.4 oktober 1735 rätt, bliver hustru Karin Matsdotter ifrån dess käromål frikänd.
 
Den andra notisen upptar ett käromål från Karin Matsdotter mot Nils Olofsson i Lilla Bråbo för att han förvägrat henne dispossition över fjärdedelen i Lilla Bråbo, hennes dotterbarn och svarandens barn arvfallet efter avlidne Olof Börjesson i Sörebo. Även här kallas Olof Börjesson för barnens morfar, och det nämns också att hans fjärdedel i Lilla Bråbo tillfallit Nils Olofsson barn vid arvskiftet 1735. Enligt arvskiftet skulle Nils få bruka fjärdedelen, men räntan eller skatten därav skulle varje år levereras till svärmodern Karin Matsdotter. En sak som i någon mån pekar i motsatt riktning är att Nils Nilsson i Blomsterhult, vilken blir utsedd till en av barnens förmyndare, kallas moderbroder.
 
Barnens namn anges inte i de här två målen, men vi får ju veta att de tilldelats halva Lilla Bråbo, som ju är på 1/2 mantal. Eftersom jag kartlagt hela byns ägare, kan jag se att det är frågan om Samuel Nilsson och  Maria Nilsdotter. Tydligen ärvde de efter det vanliga:  Samuel fick dubbelt så mycket som sin syster. Detta utjämnades enligt lagfartsprotokollet från 1749 ST 19, där Maria och hennes man Jöns Persson söker fasta på 1/8 mantal. Här anges att Maria ärvt en del och fått en del av brodern Samuel Nilsson.  Börje Nilsson själv blev ägare till halva Lilla Bråbo genom skatteköp från kronan 1726. detta enligt CAC:s  kristdalabok.
 
Det var ovanstående plus angivelsen i dödsnotisen efter Maria Nilsdotter, där modern ska ha hetat Kerstin Olofsdotter, som fick mig att tveka om vem som var Kerstins far. Det saknas ju tyvärr patronymikon för Kerstin i hennes vigselnotis 1729. Men finns det inga andra notiser, t.ex.barnens födelse och dopnotiser som anger Kerstins tillnamn?
 
Nils Olofsson tycks ha varit bosatt några år under 1730-talet i Lilla Bråbo. Namnet anges i mantalslängden för 1735 och 36 men inte för 37 .
 
Nu har jag talat med Veine i kväll och han säger att Börje född 1731 omöjligt kan vara bror till Nils Perssons i Örås hustru Kerstin. Utan att det måste finnas en Nils till!