NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-15
Skrivet av: Bo Persson skrivet 2004-09-13, 23:11
Efter att ha gått igenom materialet igen och därvid uppmärksammat några av mig tidigare förbisedda notiser, börjar jag bli benägen att luta åt att det trots allt är Kerstin Olofsdotter som är Nils Olofssons andra hustru. Förmodligen har Kerstin Nilsdotter, född 1708, dött tidigt (ehuru hon ej av mig påträffats i db), varför äldsta dottern i Karin Mattsdotters andra gifte fått övertaga namnet.
 
Jag har tidigare noterat, att Nils Olofsson en tid bott i Lilla Bråbo, men därvid förbisett att hans hustru Kerstin också dör där (begr. 1734 29/12). I Tunalän omtalas i tingsprot. VT 1739:25 Lilla Bråbo åboar änkan h. Karin Börjesdotter och hennes barn samt Nils Olssons omyndiga barns förmyndare och han själv, nu bosatt i Årena och Gårdveda sn. Vem har köpt in kronorusthållet Lilla Bråbo? Är det Nils Persson och hans svåger Olof Börjesson, torde den senare vara far till Nils Olofssons hustru, eftersom formuleringarna synes peka på att Nils barn har arvsrätt. Tyvärr har jag ingen notering om ägandet.
 
Nils Persson och Kerstin Nilsdotter är min mm ff mf ff & fm. Nils Persson föddes 1707 11/12 i Örås, Mörlunda sn, och dog där 1737 (begr. 21/8). Tillsammans med Kerstin hade han tre barn: Nils Nilsson, född 1731 27/2 i Örås, död 1820 23/6 i Systertorp i Kristdala; Dordi Nilsdotter, född 1733 9/3 i Örås, död 1819 22/12 i Sarvkullen, Höckhults ägor, Kristdala sn (gift med Nils Olofsson i Sarvkullen); samt Per Nilsson, född 1736 14/3 i Örås.
 
Den Börje Nilsson som föds 1731 (döpt 25/12) i Lilla Bråbo, är son till Nils Persson och Karin Börjesdotter, och således bror till Nils Perssons i Örås hustru och inte hennes son.