NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-24
Skrivet av: Bo Persson skrivet 2003-03-21, 23:15
Svar på fråga ställd under Vena (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=23865):
 
Nils och Lars Nilssöner var bröder, varav följer att Lucretia Nilsdotter Törngren och Johan Larsson Thorn var kusiner. Namnet Thorn vågar jag mig inte på att förklara, men namnet Törngren används också av Lucretias halvsyskon.
 
Nils Nilssons andra hustru, Karin Persdotter, född ca 1641, död trol. i dec. 1696 på Mörlunda krog (begr. 1697 3/1), var gift tre gånger; Nils var hennes tredje man. Hon var först gift med fänriken vid Kalmar regemente Hemming Börjesson i Ävlingebo (död 1670) och därefter med gästgivaren Sten Nilsson på Mörlunda krog (trol. död 1677). I första giftet hade hon sönerna Börje Hemmingsson (död 1730), rusthållare i Sörvik, Misterhults sn, och handlanden Petter Hemmingsson Törngren. I sitt andra gifte hade hon dottern Helena Stensdotter Törngren (1674?-1736; gift ca 1692 med handelsmannen Lars Olofsson [Wijkström] i Döderhultsvik, vars farmor Ingrid Nilsdotter var hans hustrus styvfaders första hustru) och sonen Sten Stensson Törngren (1677?-1735), handlande i Döderhultsvik.
 
Karin Persdotter vittnade - kort före sin död - på HT 1696 med Aspelands härad om gränser mellan Ävlingebo och Tveta, då hon sade sig ha blivit gift första gången för 35 år sedan och bott i Ävlingebo med sin man. Roger Axelsson har uppmärksammat mig på Karin Persdotters giften.