NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-17
Skrivet av: Ingrid Wikberg skrivet 2004-03-28, 12:37
Hej Marianne, Av vad jag vet -detta är information från en ättling i Minnesota,så reste paret tillsammans till Galesburg, Illinois. De är ju även registrerade tillsammans på CD:n -Emigranten: avreste från Göteborg d.2 sept 1881 med sina två söner under efternamnet Dahlgren. Så Maria Kristina fick nog det barn som dog  under första halvåret.
Enligt min vän i Minnesota fick de fler barn i USA: de hade minst tio stycken, varav tre överlevde och familjen bosatte sig i Illinois.  
Min vän är barnbarn till Oskar Julius som bosatte sig som vuxen i Aitkin, Minnesota. I USA använde sig familjen av namnet Borg. Enligt min vän så är det svårt att hitta uppgifter bakåt i USA eftersom de tydligen hade flyttat i början och de olika efternamnen samt att anfadern Johan/John Borg underlät att registrera minst två av döttrarna ( födda i USA) i födelse-registren. I familjen finns heller ingen muntlig tradition om varför de utvandrade och det verkar fattas uppgifter. Anfadern var dock en religiös man och aktiv inom kyrkan.
Men  det vore ju toppen om  någon satt inne med uppgifter om släkt i Sverige.