NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-17
Skrivet av: Stig Östenson skrivet 2006-11-29, 16:12
Hej Göran och Hans ! Jag har inga som helst bevis för att Sven Nannesson i Stenryd hade en syster, som var mor till Nanne Nilsson, som först bodde Stensryd och senare flyttade till Åkebo, där han ägde en arvslott i gården, inte heller har jag några bevis för att Sven Nannesson var densamme som den 1671-75 i frälsehemmanet i Faggemåla belagde Sven och son till Nanne Jönsson i Sönnerhult, eller att den sistnämnde var son till Nanne Bengtssons i Faggemåla (Vena skate,  nu Lönneberga) äldste son Jöns Nnnesson,som är belagd redan 1598 i Faggemåla, i Sönnerhult (Vena sn) 1600-03, i Järnemåla 1608-09 (Vena skate, nu Lönneberga) samt i Faggemåla 1609-41(d.) och vars änka Ingeborg Olofsdotter är belagd så sent som 1662, men med tanke på det karakteristiska och ovanliga  Nanne-namnet och dessa personers bostadsorter, anser jag att denna släktlinje sannolikt är riktig. Jag har gjort en rätt stor sammanställning över troliga ättlingar till Nanne Bengtsson,men jag har inte hittills varit beredd att göra den känd, men när jag såg Din fråga, Göran, kunde jag inte låta bli att presentera denna släktlinje via sonen Jöns (Nanne Bengtsson hade åtminstone fyra söner, däribland den Jon Nannesson [ belagd i Järnemåla, Lönneberga sn, 1609-24,i Åkarp i samma socken 1625-28], som Du nämner, Hans. Om den Olof, som finns i mtl 1653 är som Olof Börjesson, vet jag inte.