NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-17
Skrivet av: Stig Östenson skrivet 2006-11-24, 20:38
Hej Göran ! Hoppas Du kollar på Åkebo och Nanne Nilsson emellanåt, som Du frågade om 4/10.Jag kan meddela en del ur dombok och mantalslängder, dock ej hans hustru Bengtas patronymikon. Om henne meddelas det i domboken 1707, att Sven i Stensryd var hennes svåger - alltid något. Om Åkebo: Hemmanet såldes 6/5 1629 av Hemming Månsson i Tveta,Sven Månsson i Sinnerstad och Nils Månsson i Tveta samt borgaren Olof Börgesson i Vimmerby på sin styvsons vägnar (han var väl gift med en änka som var syster till Månssönerna). Köpare var  Karin Drake (af Hagelsum),som väl då var änka efter sin förste ofrälse man Anders Björnsson från Sävshult, ty redan 28/10 blev hon (enl. EAÄ) gift med Arvid Bröms till Lidhem.På något sätt tycks Olof Börjesson, vars styvson förmodligen avled,ha blivit  ägare  till hela Åkebo, där han är belagd 1629-47, ty efter hans död ärvde hans båda söner Lars och Nils 2/7 var i Åkebo  och hans tre döttrar,Malin (tydligen hon, som blev gift med en Nils  Eriksson, men hon måste också ha haft en man som hette Olof, ty 1696 hade hon sonen Jöns Olofsson i Bäckefall), Ingeborg och Margareta (en av de båda sistnämnda måste ha varit gift med Nils i Ekenästorp, som var fasterman och förmyndare för Nils Olofssons(bel. 1643-76)  son Nanne Nilsson (1674-1709/1710). Häradsrätten bestämde 1696, att Lars Olofssons son Olof Larsson och svärson Lars Olofsson samt Nils Olofssons son Esaias Nilsson skulle få lösa ut övriga andelsägare och bli ägare till 1/3 var i hemmanet. De glömde bort Esaias Nilssons yngre bror Nanne Nilsson, som vid denna tidpunkt ännu var ogift och bodde i Stensryd, men Nanne Nilsson gjorde sig påmind, och han och brodern fick dra lott om tredjedelen i hemmanet, och lotten föll på Nanne, som senast 1699 hade flyttat in i Åkebo.Med tanke på hans ovanliga förnamn misstänker jag, att hans mor var syster till ryttaren Sven Nannesson, som var dräng i Stensryd 1677 och stupade 1678 och som i domboken efter sin död, på vintertinget 1680, kallas Sven Nannesson i Torp (Tveta sn). Det är omöjligt att veta, om han är identisk med en Sven i frälsehemmanet i Faggemåla 1671-75, men jag håller för troligt, att den 1645 belagde Nanne Jönsson i Sönnerhult var hans far.