NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 maj, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 maj, 2006
Skrivet av: Nils Hård af Segerstad skrivet 2003-02-15, 09:33
Leif:
Jag har nog inte mer än vad du fått fram om Hans Moberg. Det är ju alltid intressant med folk som visar sig ha gott om pengar. Var kom pengarna ifrån? Var föräldrarna förmögna? Vilka var dom?
Jag har tittat runt lite i domböckerna för både Mo och Kinds härad - men inte alltför mycket - och åtminstone hittat en intressant notis.
I Kinds hd är det vanligt med fall om förmyndarskap. Den och den drar sig ur f-skapet för någon och då kommer någon annan i stället. Där kan man få uppgifter om släktskap, som man inte visste förut.
Kinds häradsrätt, bouppteckning år 1752 efter smedsmästaren i Algrena, Ölsremma sn, Jöns Svensson, 170(0)-1752. Som förmyndare för hans båda omyndiga barn utsågs faktorimästaren Lars Alander och skogvaktaren Hans Moberg.
Lars Jönsson Alander, 169(6)-1760, faktoriesmed i Lindås (en ättling till hans dotter Christina var skeppsredaren och grosshandl i Gbg August Theodor Carlson)var son till Jöns Larsson i Algrena (därav namnet) och Ingeborg Andersdtr, som gifte om sig med Sven Nilsson i Algrena, död 1744 (gravsten kvar på Ö-a kyrkogd). I det giftet föddes ovannämnde Jöns Svensson. Lars var alltså hans äldre halvbror och fick därför bli förmyndare.
Men varför blev Moberg förmyndare? Var han bara  en allmänt pålitlig person eller var han också släkt med den avlidne? Kanske var Mobergs fru släkt med Jöns Svensson? En forskare påstår att hon hade anknytning till Ulvhestra, Ölsremma. Kanske var Jöns Svenssons mor och H Mobergs svärmor systrar? Men då var det stor åldersskillnad dem emellan...
I Kinds hd dombok 1742 ST ? 6 talas om kronoskytten Nils Moberg, i Samzelius, Jägeristaten nämns kronoskogvaktaren på Billingen, Jonas Moberg och hejderidaren Samuel M.
En fråga: Hans Mobergs svärmor, Ingrid Andersdtr, 169(9)-1791 (om det nu är hon)var enl Mulseryds dödbok dotter till ANDERS och ???? Jag har fått hustruns namn till MELA, men det kan väl inte stämma. Har du någon annan tolkning?
Mvh Nils