NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 november, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 november, 2013
Skrivet av: Veronica Kronhamn skrivet 2013-11-21, 12:34
PIHLGREN IGEN
 
Tack för det Ingrid. Jag tror att sonen Johannes född 1782 i Kasen under Närstad återfinns som RB Johannes Holm i Morlanda. Min mans anfader. Systern Sara Jonasdotter gift med Anders Backman fick två barn i Foss. 1795 1797 båda barnen dog tidigt. Familjen flyttar till Morlanda där ytterligare barn föds. Vid sonen Andreas dop 1804 är Johannes Holm dopvittne. En Anders Andersson är dopvittne 1805 när Johannes Holms son Jonas döptes i Morlanda.
 
Anders Andersson Backman fick senare namnet Tunna. Avskedad 1827 o enrollerad 1798 samtidigt som Johannes Jonasson Holm.
Tänkbart kom även Anders Backman Tunna från Foss. Vid de båda barnens dop så var dels en Anders Jonasson, Torreby samt Anna Maria Ericsdotter och pigan Britta Maja Andersdotter dopvittnen. Anders Jonasson kan vara en bror till Sara. Dessa senare fanns i Hogen, Foss där det sista barnet föddes.
 
I GMR vid Jonas Pihlgrens död/avsked står att han är född 1724. En tänkbar kandidat är född i Dragontorpet i Röstorp. Fader Bengt Wallman och moder Elin Börjesdotter. Visserligen som Jöns. Jonas äldsta dotter kallades Elin.
 
Kan någon som har tillgång till Familjer i Foss titta lite på detta skulle jag bli väldigt glad.
 
Med vänlig hälsning
Veronica