NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-08
Skrivet av: Pernilla Bollman skrivet 2003-03-11, 19:45
Hej Elin, jag har en osäker anteckning om att Ulrika var dotter till kyrkoherden i Misterhult Magnus Bor?n och Elisabet Askebom. Elisabet skall ha varit dotter till Harald Askebom kyrkoherde i Ö Husby och Anna Langelius (ingen källhänvisning). Samt att Ulrika var gift med Adolf Blom f.1732 i Linköping, kyrkoherde i Misterhult från 1761. Från hfl i Linköping har jag uppgifter om en Elisabet Bor?n gift 1763 med bokhandlare Carl Nordwall, som jag tror är Ulrikas syster. Linköpings domkyrkoförs. hfl finns registrerad 1774-1880ca på egen nätsida. Men man måste ha ganska mycket fantasi när det gäller stavning av namn för att hitta alla införingar av samma person. Nu kan jag inte hitta adressen, men tidigare låg databasen under Kulturarv Östergötland. Där fann jag även barn som jag tror tillhörde Ulrika och Blom; bl.a. Charlotta f.1777 i Misterhult och Fabian född 1775. Han bodde i Skönfärgaregården som numera finns i Gamla Linköping. Den kan du läsa om i den databas som heter Hus och Människor i Linköpings stad http://www.liu.se/tema/cfl/husman/. Mvh Pernilla