NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31.12.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31.12.2001
Skrivet av: Roger Axelsson skrivet 2001-11-26, 22:12
Bengt!
Angående din Baggetorpsfråga ovan (se måndag den 12 nov 2001 kl. 18.14) så har jag nu hunnit friska upp argumenten. Här kommer referat av två domboksnotiser:
 
Vid tinget 1676 2/10 uppvisade major Arvid Hammarskjöld på Fårbo en skriftlig berättelse undertecknad av Per Nilsson i Baggetorp och Anders Persson i Stora Fighult angående ägoskillnaden mellan Fårbo och Baggetorp. I denna skrivelse säger Per Nilsson att han är barnfödd i Baggetorp och bor där nu, att hans salig fader bodde där före honom och att hans farfar som också är död i mästa sin liffztijd bott i Baggetorp.
 
Pers fader Nils Eriksson processade 1652 om gränsen mot Sulegång. Det vart ny handläggning 1663 20/5 då Erik i Bankhult, Kristdala sn, vittnade. Han yttrade då bl a Item haffr Niels och hans s. Fader Erik hafft dhen parken dhe tvista om i possession något öffuer 40 åhr.
 
Den rimligaste tolkningen av dessa notiser är att Erik Larsson kommit till Baggetorp vid 1620-talets början. Skrivningen 'i mesta sin tid' utesluter naturligtvis inte att han varit barnfödd i Baggetorp, en tid varit verksam på annan ort, för att senare återvända. Att hävda detta kräver dock belägg för att så varit fallet. Om någon hittar ett sådant är jag villig att diskutera Erik Larssons ursprung. Med den information jag för tillfället har anser jag det vara höljt i dunkel. Erik Larsson dog f ö 1657 1/3 i Baggetorp, ett dödsdatum som saknas i Humlenäsboken.
 
Mvh Roger AJ