NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31.12.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31.12.2001
Skrivet av: Bengt Pettersson skrivet 2001-11-09, 17:54
Till Roger Axelsson
 
Hej Roger!
 
Jag har hittat ett par passager i en artikel författad av landsarkivarien Arnold Sandberg, som skulle vilja veta om du tror att innehållet i dem har att göra med den anlinje i Baggetorp som vi har gemensamt. Jag tänker på vilken konsekvens pasagerna ger på synen på den Erik Larsson i Baggetorp som du nämner i Humlenäsboken på s. 157. (Jag antar att Kristdala, som står efter Baggetorp, är en felskrivning för Misterhult.) Tror du det finns någon relation?
 
Angående Älvsborgs lösen 1571 (förmögnaste ska tydligen enligt artikeln förstås som förmögnast i häradet): Den förmögnaste var Lasse i Baggetorp. Denne hade varit knekt, och hans son blev också knekt och avancerade så småningom till fänrikslöjtnant. Denne Lasse i Baggetorp erlade i skatt 3 1/2 lod silver och 45 mark och 3 öre, och han ägde bl. a. 9 oxar och 17 kor. (Arvid Sjögren m. fl., Misterhults socken, 1955, s. 146.)
 
År 1597 bodde två av det högre befälet i en fänika i Misterhult, nämligen fänriken Olof i Ramnebo och fänrikslöjtnanten Erik i Baggetorp. (Arvid Sjögren m. fl., Misterhults socken, 1955, 148.)
 
Sture Jennes nämner dock att det år 1600 på Baggetorp satt nu en knektänka (se Sture Jennes, År och människor i Misterhult, 1962, s. 28) som verkar problematisera en identifiering. Kanske kan änkan förklaras som en änka till Lasse i Baggetorp?
 
 
Med vänliga hälsningar
Bengt