NULL Skriv ut sidan - Mistelås

Anbytarforum

Titel: Mistelås
Skrivet av: Jonatan Hilding skrivet 2016-02-13, 16:59
Hej!
Letar efter föräldrar till Märtha Nilsdotter f. ca1721 d. 28/11 1800 i Sjuhult Norrg. Hon är för övrigt mor till den Märtha Svensdotter jag frågade om för ett tag sen.
 
Hon var först gift med Nils Svensson i Sjuhult Norregård till hans död 1751. De fick barnen Pehr, Niclas, Maja och Anders.
Därefter gifte hon sig med drängen på gården, Sven Olofsson, och de fick barnen Catharina, Märtha, Pehr och Ingrid.
 
Jag har tittat bland dopvittnena för de barns födelser som finns 1752->. Bland alla barnens dopvittnen finns någon från Sutarekullen. Jon och Jöns Nilsson men hustrur, pigan Hillegierd mfl.
Jon och Jöns kallas dock oftast för Niclasson, men med tanke på att Märtha får en son som heter Niclas borde det väl inte vara omöjligt att de är syskon?
 
Tittar man i husförhöret 1731-49, på Sutarekullen (Mistelås AI:1 s.41), så hittar man en Nils (Niclas) Gummesson med hustru Märtha Pehrsdotter. Och jag tror jag kan se dotter Märtha där under.
 
Har jag rätt i att Märtha Nilsdotter f.ca1721 är dotter till dessa? Finns det någon mer information om dessa personer?
 
MVH Jonatan