NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 december, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 december, 2006
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2006-07-06, 09:31
Hej Rune!
 
Jonas Jönsson i Elganäs (~Älganäs) var rusthållare. I Generalmönsterrullan för Smålands kavalleriregemente 1694 nämns rusthållarna och Jonas kallas där för Jonas Engman. Detta fann jag först märkligt eftersom jag inte funnit något i Allbo dombok om att han kallats för detta. I katekeslängden för Hjortsberga socken nämns att Jonas Jönsson och hustrun Ingierd Larsdotter hade en son Staffan. I Allbo dombok nämns om denna son som kallas för Staffan Engman och benämns som inspektor vid Os bruk (Gällaryd sn; men Nydala sn kameralt). I Allbo dombok 1713 figurerar även en soldat Staffan Engvall (död barnlös), men denne är son till arrendatorn (och fd snapphanen) Per Persson på Engaholm (~Enga), Aringsås sn ohh Karin Staffansdotter - sistnämnda dotter till den rike frälsefogden Staffan Olofsson på Enga ohh Anna Arvidsdotter. Namnet Staffan är ovanligt, men ingalunda unikt. En dotterson till ovannämnda Jonas Engman heter Staffan Bengtsson (i Älganäs). Det man kan säga om namnet är att det var ett arvenamn och inget modenamn.
 
I Allbo dombok på 1680-talet framgår det att frälsefogden på Tagel Lars Svensson (Slötman) [ifrån Slöta sn i Västergötland] uppbjuder panten av Älganäs i Hjortsberga sn, detta då tidigare brukare kommit i skatterest och bortpantat gården till Lars Svensson Slötman.  Samtidigt kommer Jonas Jönsson till Elganäs (1680) - och LS Slötman vittnar om detta vid tinget då de båda nämns tillsammans. I slutet av 1670-talet nämns i Allbo dombok om fogden Jonas Jönsson i Tagel (endats vid ett tillfälle har jag sett honom nämnas på Tagel och ss fogde; han figurerar ej i Mistelås kyrkoräkenskaper varför han ej kan ha bott permanent i socknen någon längre tid). Detta i kombination med att även Jonas Jönsson i Elganäs kallas även fogde en kort tid har jag dragit slutsatsen att de är identiska. Det förekommer även under tidigt 1670-tal en Jonas Jönsson i Enga, Aringsås sn. Eftersom Jonas och sonen Staffan kallas Engman har jag antagot att det finns en koppling till Enga(-holm) i Aringsås och att namnet Staffan kan ha ärvts ifrån fogden Staffan Olofsson på Enga(-holm). Då Jonas Jönssons hustru heter Ingierd Larsdotter har jag lekt med tanken att hon kan vara dotter till befallningsmannen/frälsefogden Lars Svensson (Slötman) på Tagel och dennes första hustru (till namnet okänt) (Slötman var gift 2:o. m. Christina Rosbeck, syster eller dtr till länsgevaldigern Anders Persson Rosbeck (ifrån Sunnerbo härad, men sedermera tomtägare o bosatt i Växjö stad), som möjligen kanske är en dotter till fogden Staffan Olofsson på Enga.    
 
Jag tror inte att den Jöns Jönsson som nämns 1645 är densamma som Jonas Jönsson i Elganäs - det faller väl kronologiskt?