NULL Skriv ut sidan - Mellby

Anbytarforum

Titel: Mellby
Skrivet av: Mattias Johansson skrivet 2014-12-07, 15:56
Angående ryttaren, sedermera skattebonden och rusthållaren Gunnar Olofsson i Söraby Södergård, som står som kyrkvärd i Mellby åtminstone 1652 och tio år framåt och som man också återfinner bland socknens sexmän, har jag funnit lite nytt. Han står som vittne vid lagmanstinget 1668-06-09 i ett tvistemål kring byagränsen (liksom häradsgränsen) mellan Aggarp (Östra härad) och Bodaskögle (Södra Vedbo härad), båda gårdarna i Björkö sn:
 
Gunar Olsson j Suderby, Medelby Sochn, Man om 68 åhr barnfödd j Börke klåckare gårdh, Men hade tiänt 2 åhr j Boaskögle, ner han war dreng
(Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kalmar län EVIICG:1, ArkivDigital bild 5890-5900).  
 
Lite längre ner och direkt efter Gunnars vittnesmål
Larss j Höreda den f[örr]a Mannens broder Conformerade edeligh samma or[d]  
(ArkivDigital bild 5900).
 
Jag har kikat i landskapshandlingarna under Björkö, men hittar varken klockare eller klockargård i längderna 1599 och 1600.
 
Jag kan inte förstå domboken på annat sätt än att Lars i Höreda är Gunnars bror. Gunnar har sonen Lars Gunnarsson i Söraby i mtl 1655, så visst finns namnet i familjen! Finner dock ingen Lars (Olofsson) i Höreda by i mtl kring 1668. Kan det vara Lars Olsson i Brännsmåla som avses?
 
Vidare kan tipsas om målet om man är intresserad av familjeförhållandena i Bodaskögle, bland annat framgår hur den i domböckerna relativt namnkunnige Gamaliel i Nömme är ingift i denna släkt.
 
(Meddelandet ändrat av Mattias 2014-12-07 15:58)