NULL Skriv ut sidan - Mellby

Anbytarforum

Titel: Mellby
Skrivet av: Richard Swanson skrivet 2013-05-08, 23:02
Tack alla  så mycket för  hjälp med att hitta på Sven Svensson. Min syster vaknade mig och gjörde en happy dance när hon fick meddelanden. Vi kommer att undersöka vidare med nya uppgifter.  Jag vill berätta hur vi kom att ställa denna fråga. Min farfar föddes i Virserum år 1872. Hans födelseregistret visar oäkta.
Hans (äkta) mor hette Kristin Fredrika  och far hettes Carl Gustav Svensson. Denna linje går tillbaka till Sven Svensson och som vi vet nu till Sven Jonsson f. 1708. I alla fall, jag skulle vilje veta vi är verkligen släkt med Carl Gustav.  Jag fick den dumma iden att finna någon som verkligen kom ifrån  denna linje (via fäder bara) och lever nu. Om den Y-kromosomen (haplogrupp) av Sven Svensson är olik min, får vi Om den Y-kromosomen (haplogrupp) av Sven Svensson är olik min, kan vi säga att min farfars äkta far är någon annars och ej Karl Gustav.  Problemet var, det var inte lätt att hitta  en direkt mänliga linjen ättling. Nu har vi en börja-  Sven Svensson hade en bror som hette Jonas, av vem vi kan försöka hitta manliga ättlingar. Kanske det är en wild goose chase . Vi ska se. Några ideer?  
 
Vänliga hälningar  
från Richard och Margret.