NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 november, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 november, 2013
Skrivet av: Lilian Gimnell skrivet 2013-05-12, 14:41
Marianne,  
Nils Andersson, född 28 september 1810 i Ekhult, Markaryd sn och död 24 maj 1860, soldat under namnet Nils Andersson Ryd i Södra Sunnerbo kompani, reg nr 759, komp 72, rotens namn Ryd, 5 fot 11 tom lång, avskedad på expectena 1 oktober 1848 såsom vanfrejdad. Bosatt fram till 1848 på Bosalt/Boshult soldattorp i Markarys sn, flyttar till Osby (Skåne) 1826 och 1837 bor han tillsammans med brodrn Carl och torparen Niklas Ingelsson på torpet Sveaborg under Ekhult Södergård i Markaryd sn och då med föräldrarna och syskonen Stina och Jonas som inhyses. Skall då ev ha kommit ifrån Tuna till Vena. Står därefter som ägare till torpet Bosalt/Böshult, Markaryd sn. Efter 1848 bosatt i backstugan under Mellangården, Misterhult, Markaryd sn. - Gift 14 oktober 1837 i Kristdala (Smål) med Kajsa-Lena Johnsdotter, född 26 mars 1811, död 24 januari 1895 i Markaryd sn (som fattighjon). Hennes föräldrar Jonas Svensson Frid, soldat och Sara-Lisa Johnsdotter från Kristdala sn.  
   Nils Andersson Ryd föräldrar är Anders Håkansson Djerf och Lucia Nilsdotter.
   Jag har sökt efter varför Nils blev vanfrejdad men har inte lyckats.
   Om Beata Sophia vet jg bara att han är född 14 mars 1818 i Malghult, Kristdala sn och att hon hade svårt att tala. Namnet på hennes dopvittne har jag ocks om du vill ha dem.  
Det jag är nyfiken på är vad som hände 1 oktober 1848.
Hälsningar Lilian