NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 november, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 november, 2013
Skrivet av: Lena Ericsson skrivet 2013-02-03, 15:16
Svar till Hans-Inge Molin som ställde en fråga om Johan Holm 2008. Jag forskar på min mans släkt och Johan Holm är hans ff mf mf. Eftersom jag inte vet var Johan Holm föddes eller dog har jag försökt hitta ledtrådar genom att följa barnen och andra släktingar. Detta har jag fått fram om Johan Holms familj:
Hustrun Ann-Lisa Hedin dog 1815. Hennes bouppteckning finns i Sunnerbo häradsrätt FII:25, sid 758.
Sonen Sven Gustaf flyttade 1814 till Gråmanstorp. Sen flyttade han till Ängelholm och vidare till Barkåkra. Han förekommer också i Rebbelberga, det är lite svårt att få det att hänga ihop.  
Dottern Lovisa Ulrica flyttar 1816 till Väckelsång, Söftestorp Jönsagård. Bor där hos sin moster Johanna Helena. 1818 flyttar även systern Fredrica Carolina dit. När Lovisa Ulrica gifter sig 1820 finns en notering om att fadern lämnat skriftlig tillåtelse, så Johan Holm levde i alla fall till 1820.
Sonen Carl Fredrik, med efternamnet Holmstrand, flyttade 1815 till en annan moster, Fredrika Lovisa. Hon bodde i Algutsboda, backstugan Fredriksberg. Jag fick upp det spåret när jag hittade hans flyttbetyg i Väckelsång HII:2  Där står att han var född 1808 i Traryd, flyttat från Traryd till Algutsboda 1815 och från Algutsboda till Väckelsång 1822. Familjen bodde ju i Traryd 1810-1813, så han var väl både född i och utflyttad fråm Markaryd, men nog är det han.
Båda de nämna mostrarna dog barnlösa 1837 och deras bouppteckningar ger en del upplysningar:
Från Fredrika Lovisas bouppteckning, Konga häradsrätt FII:31, sid 51:
Kända släktingar: Systern Johanna Hedin gift med undantagsmannen Per Pettersson i Söftestorp i Väckelsångs socken, samt systerbarn torparen Carl Holm under Odensvalahult samt dess tvenne systrar. Dessutom en systerson vid namn Ros i Göteryds socken.
Från Johanna Helenas bouppteckning, Konga häradsrätt FII:31, sid 23:
Arvingar är syskonbarn:  
Systern Anna Elisabeth Hedins barn:
Lovisa Ulrika, gift med hemmansägaren Adam Pettersson i Söftesmåla.
Fredrika Carolina, gift med Petter Pettersson under Hyllesbol.
Carl Fredrik under Odensvallahult
Gustaf, bortovarande och har ej på 20 års tid givit sitt vistande till känna.
Anders, oäkta son boende i Sunnerbo.
Systern Mariannas barn ska vara en son och en dotter boende i Markaryd. Obekant om de lever.
 
Hoppas detta gav dig några nya upplysningar. Har du hittat Johan Holm någonstans före 1795 eller efter 1820?