NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 november, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 november, 2012
Skrivet av: Stefan Gelow skrivet 2012-05-21, 16:41
Åsa, det är möjligen så att andra har mer specifika förslag, men när jag själv försökte komma förbi det problemet så var det mest hårt arbete som gällde:
 
Första frågan är VAD du är ute efter. Om du har en familj 1871 så har du rimliga möjligheter att hitta de äldsta i den familjen 1837. Rörligheten i Markaryd under 1800-talet verkar såvitt jag har sett ganska begränsad, så börja med att söka 1830-1837 på gårdar som familjen och deras avkomma bor på efter 1870. Eftersom födslar och vigslar finns bak till 1860 så kan du få söka upp familjemedlemmarna för att få ytterligare information om hemviste åtminstone så långt bak.
 
I mitt fall så gick en person 1871 ej direkt koppla till föräldrar 1837, men genom att undersöka dopvittnen till hennes barn gick det att ringa in troliga familjer. Sedan undersökte jag deras barns dopfaddrar vilket i slutändan ledde till en familj som med stor sannolikhet var den rätta. Man bör här också undersöka bouppteckningar för de tänkta föräldrarna, eftersom barnen oftast nämns i dem, men det är inte säkert att det finns bouppteckningar (i mitt fall fanns det inte). Ibland får man till slut acceptera att man inte kan vara helt säker.
 
Naturligtvis ökar problemen om familjen är inflyttad eller dylikt, men så är det ju alltid...