NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-23
Skrivet av: Calle Lindström skrivet 2005-12-18, 23:21
Hejsan Åsa, jag tror att jag får backa. Mina tillgängliga avskrifter är säkert behäftade med fel (lär mig återigen att kolla källorna!)Jag tror att du har rätt spår. I en koll av hfl för Hishult (1850-1861, sid 30) så utflyttar Talena Kristina Elisabeth Larsdotter (född 1840-03-28 i Björnhult, Hishult) från Björnhult, Hishult till Markaryd 1855.
Hon är, som du nämner, dotter till Lars Svensson, som omnämns med tillnamnet Kål,troligen den extra roteringsbåtsman Lars Svensson Kål som återfinns i CSR.
Modern, Elsa Killberg, är dotter till kockaren i Hishult, Hans Peter Killberg.
I hfl AI:11 för Markaryd [1877-1881], sid 147, så finns paret på soldattorpet under Sjögården, Hannabad. Tyvärr så saknas ju delar av Markaryds kyrkoböcker (uppbrunna) för delar av den aktuella tiden, men i den nämnda hfl så nämns hustrun till soldaten Carl Åkesson Holst, som Thalena Christina Elisabeth Larsdotter. Förvisso med födelsedatum 1841-04-02, men med de tre förnamnen och med Hishult som födelsesocken så tror jag du träffat rätt.
En koll i bouppteckning efter Thalenas far kan säkert ge klart besked (om en sådan finns, så finns den på LLA) han dör på Björnhult i Hishult 1869-05-05.
Thalenas mors släkt, Killberg, har jag en del om, så vill du så kan jag skicka dig en del uppgifter.
Således, jag backar på mitt tidigare påstående och tror, är rätt säker, att du har hittar rätt Thalena.
Med vänliga hälsningar,
Calle L