NULL Skriv ut sidan - Markaryd

Anbytarforum

Titel: Markaryd
Skrivet av: Stefan Gelow skrivet 2014-07-24, 17:52
Jag försöker bringa lite reda bland de olika klumparna av Håkan och Håkanssöner/döttrar som finns i Markaryd i slutet av 1600-talet och början av 1700-talet. Det är definitivt ett pågående arbete, men jag tänkte att om någon redan vet något som jag inte vet så tar jag gärna emot det redan nu...
 
I vilket fall så finns där uppenbarligen två kärnor för Håkan/Håkansson/Håkansdotter i Markaryd, nämligen i Misterhult respektive Västra Haghult, som är i princip särskiljda från varann. Dessutom finns det Håkan och Håkan-patronymer i bland annat Ekhult och Göshult. Mitt intresse är framförallt i Misterhult, där en Håkan uppenbarligen hade mtl under större delen av 1680-talet, sista gången 1687, och denna Håkan verkar ha haft åtminstone barnen Johan som gifter sig med Bothild Nilsdotter; Olof, som gifter sig med Signel Persdotter i Hallaryd socken och sedermera hamnar i Göshult; Per som gifter sig med Sissa Nilsdotter och flyttar till Ulvaryd; Sara som gifter sig med Nils Nilsson, samt Nils som gifter sig med änkan Elin Nilsdotter. I princip samtliga av dessa har ett antal barn som åtminstone inte dör i tidig barndom och jag har spårat anor för mig själv till åtminstone Sara (via sonen Nils född 1718) och Olof, så jag gissar att många med Markarydskopplingar har anor i den släkten.
 
Specifika frågor som jag tänker på och som jag skulle uppskatta om någon råkat få tag på är tex allt möjligt om Håkan, såsom ungefärlig ålder, ursprung, namn på hustru, patronymikoner osv, där jag har i princip ingenting eftersom jag hittills inte gett mig på domböckerna i någon större utsträckning... Sedan också om någon kunnat hitta hur och/eller huruvida korpralen Gunnar Håkansson i Södra Århult är släkt med familjen. Han verkar vara en frekvent fadder, men jag undrar om han kan vara i rätt ålder i jämförelse med resten av barnaskaran för att vara son till Håkan.
Vidare så undrar jag, om någon lyckats få fram det, hur kopplingen ser ut mellan Misterhult-Håkan och de Håkan/Håkanpatronymer som finns i Göshult sent 1600-tal. Jag har egentligen inte hittat någonting, men det känns lite för långsökt att det skulle vara en slump att Olof Håkansson efter några år i Stenshult, Hallaryd, flyttar till Göshult om ingen koppling alls finns.