NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26.5.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26.5.2001
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2001-02-26, 19:06
Hej!
 
Ytterliggare något mer om Edman.
Olof Edmans barn är Johan Fredrick f.1714, Carl Gustaf f.1715, Anna Britta f.1717, Elsa Beatha f.1719, Ulrica f.1721, Johan Fredrick f.1724.
 
Följande notering från sonen Göstas födelse 1733.
Den 28 Dec. födde kvinnfolket Maria Johansdotter på Åkerhult ett oäkta piltebarn, hvilket hon avlat med trumpetaren Olof Edman uti Holma då hon hos honom tjänte.
 
Jag har inte kollat om denna Maria Johansdotter och Maria Hjertberg kan vara samma person.
Som Ulla skrev så är ju sonen Petter Magnus född 1735, och moder är Maria Hiertberg.
 
Nämnas kan att Olof Edmans fader Isac avled i Bjerkaryd, Hylletofta 1720.
Jag har inte kollat men troligen är Isacs andra hustru Ingebor Davidsdotter från Hylletofta.
 
Systern Maria f.1698 som flyttade till Svenarum, gifter sig sedemera med Knapp i Hjelmseryd, Bringetofta.
 
Dottern Anna Britta f.1717 gifter sig 1734 med ryttaren för Östra Hult under Virestorp, Vrigstad.
 
Det finns ju även en länsman Håkan Edman i Falla, Malmbäck, gift med Maria Bogman, de får 2 barn i Falla, Maria f.1718 och Magnus f.1721.
 
Om du Björn, har fler uppgifter om dessa Edman från Malmbäck, så vore det mycket roligt om du noterade ner dem här, för jag är mycket intresserad av vad alla Malmbäcksbor tar vägen.
 
Mvh / Göran