NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26.5.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26.5.2001
Skrivet av: Mats K Månsson skrivet 2000-12-15, 21:11
Hej!
 
Jag har varit i Jönköping över dagen och lyckades få loss 1½ timma i släktforskarrummet på Stadsbiblioteket. Passade på att försöka kontrollera en del av de uppgifter vi diskuterat de senaste veckorna. Här kommer några kompletteringar utan inbördes ordning.
 
* Ullas rättelse om Johanna Sofia Johnnesdotters död ovan stämmer. Jag kollade dödboken för hela 1873 men hittade bara dotterns död: Sigrid Helena dog 1873-01-20 i Bredstorp.
 
* Sigfrid Svensson. Ulla anger att det är möjligt att han gifter sig med en Karin Nilsdotter från Forserum 1698.  
I Forserum C:1 s.7 hittade jag:  
6 nov 1698 Forserum, vigdes Sigfrid Svensson och ??? Karin Nilsdtr i Fintorp, ? morgongåfva 20 lod slf 1/2  ???  ??? anger svårläsligt parti. Ingen uppgift som säkert säger att det är vår Sigfrid. Ulla, varifrån fick du uppgiften, samma källa eller något annat?
 
Samme Sigfrid: Malmbäck B:2 1722:
13 Junii Afvled gambla ???mannen Sigfrid Svensson uti Rommenås, och begrafdes d 24 ejusdem ...svårläst .... uti 80 år?.
 
Ingrid Sigfridsdotter: Malmbäck B:1 1698:
30 Oktober vigdes drängen Jöns Gabrielsson ifrån Falla och Ödestugu ???, med pigan Kari Sigfridsdotter ifrån Rommenås, och att? lofvades i morgongåfva 16 lodt silfver.
 
För övrigt ett tack till Ulla: Uppgifterna om Håkansönerna knöt ihop två grenar i min hustrus släkt: svärfar och svärmor har gemensamma anor!
 
Trevlig helg önskar  
Mats