NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 maj, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 maj, 2012
Skrivet av: Birgitta Carlstedt skrivet 2012-05-13, 23:33
Hej Kenneth!
 
Jag har forskat en del på L Gangsmad eftersom jag har en ana som härstammar därifrån. Han hete Per Svensson och är äldre bror till din Måns Svensson.
När det gäller Elin Olofsdotter framgår av vigselnotisen att hon kommer från Gårdsryd i Mortorp. Någon födelsenotis verkar inte finnas (inte så ovanligt när det gäller Mortorp under tidigt 1700-tal).
Tänkbara föräldrar är Olof Olofsson och Kerstin Börjesdotter i Gårdsryd som gifter sig 1705. Enligt Mantalslängden 1729 har de en hemmavarande dotter som försvinner under 1730 (samma år som Elin flyttar till Madesjö i samband med giftermålet). Men det är svårt att veta säkert när det inte finns någon födelsenotis.
 
Bland mina Gangsmad-anteckningar har jag faddrarna till Måns Svenssons barn.
 
Vittnen när Ingjerd döps 1735 är Nils Håkansson i Ingemundsmåla och Hustru Karin i Kulltorp, Arby socken. (Denna Karin heter Olofsdotter och kan vara en syster till Elin. Olof Olofsson i Gårdsryd får 1710 en dotter Karin, som finns med i födelseboken). Vidare Nils i Öjarsmåla (gift med en Måns Svenssons syster Karin) och Ingrid i Gummemåla (dotter till Måns Svenssons kusin Kerstin).
 
Vittnen vid Pers dop 1737 är Jon Philipsson i L Gangsmad (gift med - nu blir det krångligt - Måns Svenssons farbrors änka) och Sven i L Gangsmad. Vidare pig Kerstin i St Gangsmad och Hustru Ingeborg i Gårdsryd (när hon gifter sig 1734 med en Olof Nilsson kommer hon från Gårdsryd och heter Olofsdotter och kan alltså vara en syster till Elin, men i likhet med Elin saknar hon födelsenotis.
 
Inga klara besked alltså, men hoppas det ändå kan vara till någon hjälp.
 
Hälsningar
Birgitta Carlstedt