NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 november, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 november, 2009
Skrivet av: Birgitta Olsson skrivet 2009-11-06, 18:37
Jag vet inte om det är samma som skänkte pengar men det är i alla fall samma som blev hotad av Olaus Bethenius. Jag vet inte om ni som söker efter majoren på Stora Ebbehult har sett detta från Madesjöskivan, Bäckebo: Just detta år 1571 fick Håkan Hermodsson i S. Bäckebo en son, som fick namnet Sven. Det var den blivande ”majoren på Ebbehult”, som med tiden skulle bli Madesjö sockens största son. Håkan Hermodsson bodde kvar i Bäckebo ännu några år. Han omtalades ännu 1576 men har sannolikt dött kort tid därefter. Vart sonen tog vägen efter Håkans död är ej känt. Sannolikt växte han upp hos någon av farbröderna, t.ex. Karl Hermodsson på Ebbehult. Redan 1586 tycks han ha tagit värvning. Han står då upptagen i knektrullan för S. Möre. Enligt samma text bodde fadern Hermod i Ebbehult och var rotemästare 1546.
 
I texten om Lilla Madesjö står Namnet Hermod förekommer endast inom Ebbehult- släkten. Hittade dessutom en ogift Eskil som brukade Desemåla 1633 som kanske kan vara intressant.  Tyvärr nämns han inte från 1644 så vart han tar vägen vet jag inte.
 
Mvh
 
Birgitta
 
(Meddelandet ändrat av Nebulus 2009-11-06 19:07)
 
(Meddelandet ändrat av Nebulus 2009-11-06 19:31)