NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-14
Skrivet av: Bertil Holmström (Bertilh) skrivet 2006-10-25, 22:49
Hej Jan!  
Tack för snabbt svar! Som alltid är ju så att varje nytt faktum genererar en eller flera nya frågor. (1) JE:s farfar var alltså båtsman, den marina motsvarigheten till indelt knekt. Jag kommer själv från Tjärnö (O), där gårdarna är hopknippade i grupper om 3 mtl, båtsmanshåll,  
låt säga 211 Räfling. En av dessa, Jon Olsson Räfling, är morfars farfar till Evert Taube. JO avlider 1790, änkan gifter om sig med en Anders Jonasson, som ärver nummer och namn: båtsman 211 Räfling. Min poäng är denna: Det kan alltså finnas flera släkter Hallén i Madesjö utan direkt släktskap med varandra? Du skriver att Olof Carlsson H är född 1790, då känner du kanske också till hans föräldrar, hette hans far också Hallén och var båtsman? (2) Någon gång på tidigt 1950-tal var jag med fästmö och blivande svärföräldrar i Kalmar och hälsade på Johan Edvins äldste son Justus. Då gjordes en utfärd till Nybro och till Madesjö kyrkby, där vi hälsade på släkten - däribland en kyrkvaktare, den n:te i ordningen att inneha den sysslan. Kan det vara så att det var en bror till Carl Olsson som startade den grenen? - Är du själv släkt med Hallénarna? Eller någon annan läsare på Forum? Vore kul att vidga släkten åt ett nytt håll! (3) Vad är PLF?  
/ bertilh