NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-19
Skrivet av: Heléne Friberg skrivet 2005-11-19, 00:50
Hej.
Axel Jonsson f.1783 i Ljuseberg och d.1820 i Flemmingeland var gift med Stina Olofsdotter. Enl Hfl ska hon vara född 15/2 1785, men troligtvis inte i Madesjö. De finns inte i VB före 1815 då första barnet föds. De kommer till Flemmingeland 1814. Någon som vet var Stina är född?
 
Den andra hustrun jag söker är Lisken Danielsdotter f. ca 1727-29. Hon var gift med Erik Jonasson i Ljuseberg f. 1719 och d. 1794. Lisken dog 1806 i Ljuseberg. De finns inte heller i VB för Madesjö.  
 
Jag har hittat min Madesjö-släkt på gårdarna i Ljuseberg, Tjukehall, Resebo, Köpstaden och St. Gangsmad. Även klockaren Göran Simonsson som jag tror föddes 1697 i Köpstaden. Om jag har tytt det rätt i FB, så föddes han där, fadern Simon ---- . Någon som vet något mer om denne Simon? Det finns en Simon Göransson som 1643 inflyttar från Ryssby socken. Möjligtvis i så fall en tidigare ana.  
 
Jag har Kyrkoböckerna hemma från SVAR ännu en vecka, så jag hoppas någon kan ge mig lite upplysningar. Jag har även genom kärt besvär från Madesjö Hembygdsförening köpt böckerna om Madesjö sockens historia. Tyvärr finns inte boken om Gårdar i Madesjö att låna ut från biblioteket, och den skulle jag gärna vilja köpa.  
 
Mina farföräldrar hade ett bageri på Storgatan i Nybro på 1930-talet. Det brann ner, och dom flyttade till Kalmar. Ingen av dom var födda i Nybro, men i min forskning på farfars sida kom jag tillbaka till Madesjö socken.  
 
Hoppas jag kan få lite hjälp.
MVH Heléne Friberg