NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-19
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2005-06-19, 01:18
Hej Anders och Lars!
 
Först lite om Israel Jonsson. I anteckningar från Kalmar domkaptel volym AII:4 omnämns att hejderidaren Petter Persson å sin dotters vägnar 1724-04-22 begärda att hon skulle få skilja sig från Israel Jonsson. Först tre år senare 1727-03-08 godtog Kungl. maj:t separation. Isreal Jonsson var troligen störd/otillrtäknelig på något sätt och svår att leva med. 1729-01-22 vände sig hejderidaren åter till domkapitlet. Denna gång ville han å dotterns vägnar få till stånd ett giftermål med bonden Carl Svensson från S. Bondetorp.
 
Jon Jonsson i Simnatorp hade fler barn än vad Anders tagit med ovan. Hustrun hette troligen Johanna (Månsdotter) d. 1724-12-?.
 
Jonas f. 1701-09-?
Sigrid f. 1695-12-20
Gunnar f. 1698-11-29, d. 1754. Gift 1728-10-27 med p Elin Gissedotter i Bråshult
PerJonsson ?, gift med Elsa Persdotter
 
Anledninge till mitt intresse för dessa personer är att jag med ljus och lykta sökt efter min ana den avskedade föraren Anders Normans (d. 1749-12-09 i Börserydsmåla) anor. Hans första h. hette Kerstin (Svensdotter?) d. 1728-04-21. Hustru nr 2 var p. i Börseryd Karin Jonsdotter f. ca 1697. När Anders Normans barn i det andra äktenskapet döptes var Gunnar Jonsson från Simntorp närvarande som dopvittne två ggr och h. Karin i Simnatorp en gång. Jag har därför funderat på om Normans h. Karin också kan ha varit dotter till Jon i Simnatorp.
 
Om Norman vet jag följande:
 
1728 var han stämd till tinget i Vassmolösa pga misstänkt umgänge med p Ingrid Påfvelsdotter endast 8 dagar efter den första hustruns död. Vid samma ting (hösten 1728) anklagades Norman också för att ha slagit bonden Jacob Persson.
 
1733 upplästes ett kontrakt om Anders Normans bruk av Börserydsmåla. Marken uppläts av Nils Andersson och Eskil Håkansson. Nils Andersson var bror till f. länsmannen, senare gästgivaren i Harby Olof Andersson. Dessa bröders mor hette troligen Kerstin Andersdotter.
 
1730-talet skänkte Anders Norman en bok med papper(!) till kapellet S:t Sigfrid i Ljungby sn. Han bör således ha haft någon slags anknytning till den socknen.
 
Förmyndare för Anders Normans barn efter dennes död kom från bl.a Bläsmåla i Ljungby socken (sen. St Sigfrid).
 
En son från Anders Normans första äktenskap kan vara Sven Norman i Börseryd som 1732 döpte ett barn i Madesjö.  
 
11737-10-21 döpte Per Jonsson i Simnatorp sin dotter Elsa. Dopvittnen var då Gunnar ibid, h Botil ibid och Norman (!) ibid. Vem kan denna Norman vara?
 
Alla tips som kan leda till infångandet av Anders Normans förfäder mottages med största tacksamhet!
 
Jag har också eftersökt Jons Eskilssons andra h. Ingrid Persdotter från Slät och hennes föräldrar. Har inte funnit något i mina anteckningar men återkommer om jag hittar något.
 
Vänliga hälsningar
Göran