NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-februari-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-februari-11
Skrivet av: Evert Sverkman skrivet 2000-01-16, 21:15
Hej Björn-Åke
 
Du frågade om Per Ingesson och Nils Larsson i Stora Agebo i Madesjö.
Även jag har dessa bland mina anor. Vägarna till dem är dock lite krokiga.
 
Nils Larsson föddes 25/2 1711 i Stora Agebo, son till en av de tidigare ägarna till denna gård (då delad på tre brukningsenheter), Lars Persson.
 
Nils gifte sig 19/6 1743 i Madesjö med Elin Persdotter (1719 - 1800), dotter till Per Svensson, bonde i Södra Svalehult. Nils Larsson avled 8/4 1791 i Stora Agebo.
 
Per Ingesson är det lite svårare att få säkert grepp om. Jag är till 90 procent säker på att han föddes 12/11 1698 i Madesjö. Att du kan gissa att han var född i Mortorp, kan jag ana, men det bör vara fel. Jag har jobbat länge med Pers bakgrund och har en del material som måste kollas mer.
 
Säkert är att Per Ingesson gifte sig i Madesjö den 14/6 1724 med Ingrid Håkansdotter (1707-1794.Då var båda skrivna i Stora Agebo.  
Jag vet förnamnet på hennes far men har inte lyckats identifiera mannen 100-procentigt, mer än att han var bonde och var med om att friköpa Stora Agebo. I alla kyrkböcker kallas han alltid bara Håkan i Agebo (aldrig efternamn).
Per Ingesson avled 21/3 1768
 
Jag vill gärna ta personlig kontakt med dig, Björn-Åke, så kanske vi kan reda ut en del andra relationer och diskutera en del material jag har om Stora Agebo, byn och socknen. Du får ett brev i morgon; hinner inte ge flera uppgifter i dag
 
Hälsningar - Evert Sverkman