NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 mars, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 mars, 2012
Skrivet av: Christin Ingesson Arfvidsson skrivet 2011-12-14, 21:22
Hej kära ni, Jag jobbade fram alla information som jag fick ifrån Anni, såg inte att Anders skrev ännu mer information, MEN det stämmer visst som jag har letat fram så här långt bak som möjlighet innan jag såg Anders's inlägg.  
Peter Magnus Månsson (Carl August Blomqvist's far) f. 1825-02-21 (döpt den 24:e) och hans föräldrar var Måns Swensson och hans hustru Maria Petersdotter. Här undrar jag över vad det betyder, 35-40? Är det deras ålder modern 35 resp fadern 40?. Jag bara chansade och hittade sedan hustrun Maria Petersdotter f 1790-10-26 o hennes föräldrar var Pehr Åkesson och hans hustru Martha Jacobsdotter. Där vet jag inte om det är hon eftersom fadern Pehr och Maria hade Petersdotter som namnet. Men det varierade ju lite olika med lite nyanser eller? Som Pehr eller Per.  
Om det inte stämmer så kollar jag mer efter andra böcker. - jag gissar att Carl August är ensambarnet pga det att hans föräldrar var gamla när de fick honom, men ska kolla mer på husförhörslängder senare hur det stod till med Carl om han har någonsin syskon.  
Peter Magnus Månssons hustru Maja Stina Niklasdotter f. 1822-02-12 (döpt 17:e), hennes föräldrar var Niklas Petersson och hans hustru Christina Håkansdotter. Niklas Petersson f. 1797-02-15, hans föräldrar var Peter Månsson och hans hustru Lena Nilsdotter (detta var en möjlighet då jag bara TROR pga det där siffrorna som kanske angav föräldrars ålder).  
Kollar nu mer information då gäller det husförhörslängderna.  
Tusen tackar ni två för all information. Jag har lite tvivel de jag hittade men ska kolla som sagt.  
Mvh Christin