NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 april, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 april, 2013
Skrivet av: Johan Lindberg skrivet 2012-11-01, 14:57
Tekla Matilda Lindberg, född Rylander, avled på Sabbatsbergs sjukhus i Stockholm den 20 augusti 1909, och var vid tillfället skriven vid Kräftriket i Engelbrekt (AB). Detta bekräftas i både Engelbrekt FI:1 (1906-1910), på bild 1120 / sid 120, och i Sabbatsbergs sjukhus FI:1 (1905-1910), på bild 1930. I den senare dödboken har det antecknats att Tekla blivit avförd. Enligt den andra utgåvan av Begravda i Sverige skall Tekla Lindberg ha begravts i Långaryd (F), men det finns inte något datum för när denna begravning ägde rum.
 
Tekla var min farfars mor, och att uppgiften gällande hennes begravningsort är riktig vet jag därför att den avlidnas mor i ett brev skrivit att hon så gerna ville besöka Tecklas graf vid besök i Långary i Söndags, men icke hafver hunnit så. Jag har dessutom skriftliga uppgifter, nedtecknade av min farfar, om att Tekla hämtats i kista på sjukhuset i Stockholm och förts ner till Långaryd och begravts där, så vad gäller uppgiftens riktighet finns inga tvivel.
 
Var kan man alltså hitta begravningsdatumet? Långaryds dödbok finns inte tillgänglig via ADOnline, och brukar verkligen begravningar antecknas i dessa dödböcker om personerna inte också avlidit på platsen?