NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 januari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 januari, 2015
Skrivet av: Britt Edenholm skrivet 2012-06-29, 20:17
Hej Olle!
Vad glad jag blir att någon reagerar på min MajaLisa! Jag har haft henne uppe i Anbytarforum flera gånger, men i Bälaryd och Forserum för länge sedan. Jag hade för två dagar sedan inte hört talas om Lommaryd!!
Fann det genom att jag sökte på mina soldater Kort, som på nätet angavs i Kortebo, Lommaryd. Jag kollade i detta underbara AD och hittar att Lommaryd är i samma pastorat som Bälaryd! Påminner mig då denna MajaLisa, som jag letade efter varje sommar på biblioteket i Jönköping (jag bor i Norrland) för ca 15 år sedan.
Nej, jag har inte funnit vigseln någonstans.
Barn nr ett Stina född 21/8 1760 i Bälaryd. Barn nr två född 30/11 1761 i Tryggarp, Forserum. Där är följande sex barn födda fram till 1778.
Andra egendomligheter: barnet Maja född 2/5 1772 har en pappa Zachris Zachrisson och en mamma Aronsdotter.
Barnet Ingierd (det sista jag hittat) född 24/10 1778 har en mor med namnet Maria Elisabeth Aronsdotter.
Jag har letat mycket om varifrån namnet Aronsdotter kan komma  utan resultat.
Familjen flyttar till Tryggarp 1761 enligt ovanstående barnafödelse och 1765 enligt hfl.
En väninna som har JBGF:s CD har sökt på namnet Hagrell utan att hitta några beröringspunkter med MajaLisa. Jag har dock tagit för givet att det måste var hon som avses i dödboken 1799.
Jag har i min övriga forskning en Ingrid som vid giftermål och därefter kallas Inga-Lisa, varför jag tycker det är möjligt att denna flicka Maja med far Harald ?oman (har Du möjlighet att se vad efternamnet är?) kan vara 'min' MajaLisa.
Hittar Du något mer positivt så blir jag ännu gladare.
Redan mycket tacksam Britt Edenholm