NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 juli, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 juli, 2011
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2011-07-05, 15:20
Hej igen,
 
Som tillägg kan nämnas att namnet Sara Helena, som Catharina gav sin ena dotter, kanske kan vara en ledtråd trots allt:
 
År 1769 - dvs samma år som Catharina Nilsdotter flyttade från Lommaryd till Gammalkil - vigdes prästdottern Eva Christina Kinnander, född i Eksjö, med regementssekreteraren för Östgöta Infanteriregemente Jon Lingmark. Vigseln skedde i Lommaryd, där hennes far arbetade som präst.  
 
Detta par bosatte sig just år 1769 i Gammalkil, och allt tyder på att min Catharina följde med dem.  
 
Under åren 1765 - 1768 finns nämligen en piga vid namn Catharina Nilsdotter i prästgården i Lommaryd. Av mantalslängderna att döma försvinner en piga vid namn Catharina från prästgården i Lommaryd samma år som Eva Christina Kinnander gifter sig och flyttar till Gammalkil (vid den här tidpunkten arbetade tre pigor på prästgården: Catharina Nilsdotter/Sandberg, Cajsa Johansdotter och Catharina Nilsdotter).
 
År 1770 bor bor Jon Lingmark med hustrun Eva Christina Kinnander på Ågården, Fättjestad i Gammalkil socken. Bland tjänstefolket återfinns Anders Bengtsson född 1755 (dvs rimligen identisk med min Catharinas blivande man, Anders Bengtsson Drätting), Catharina Olofsdotter, 23 år, och en Catharina Nilsdotter.
 
Jon Lingemark och Eva Kristina Kinnander fick år 1783 en dotter som döptes till Sara Helena, samma namn som bars av Eva Kristinas syster, Sara Helena Kinnander, född år 1749 i Eksjö.
 
Att även min Catharina Nilsdotter döpte sin dotter till just Sara Helena året dessförinnan, dvs år 1782, känns som mer än bara en slump.
 
Hon tycks således ha stått i någon slags relation till prästfamiljen Kinnander i Lommaryd...
 
Det vore väldigt spännande om någon skulle ha synpunkter på ovanstående samt möjlighet att hjälpa mig vidare med detta!
 
MVH,
 
Christian J