NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 maj, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 maj, 2009
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2009-04-29, 07:56
Jonas Bergström  
Hej,
Det står hälftenbrukare ovanför Jonas Zackrisson. Han brukar alltså för hälften av avkastningen. Äger gör väl friherrinnan Inga Christina Lybecker död 1801. (Hon är född Ingela Christina Hansdotter och högst sannolikt ofrälse. (Källa: EÄ))
När det gäller att hitta Jonas Zackrisson i Lommaryd skulle jag vara försiktig och se på flera alternativ. Kanske är han född i Lommaryd - men det finns väl ännu så länge ingen källa för detta. Eftersom det är så kluddigt med födelseangivelserna i Järsnäs hfl tror jag dessutom man får vidga sökningen med +/- något år. Det ser misstänkt ut att de båda anges födda 1744 och att datumen för övriga ändrats. Det tyngsta argumentet mot Lommaryd är väl att vi inte kunde göra kopplingar till kända dopvittnen när han fick sonen i Hullaryd.
 
En möjlighet är att hitta barnen döpta och hitta nya dv att koppla till. Föräldrarna bör också finnas någonstans efter att de stryks i Järsnäs.
Mycket letande blir det ... och som Du ser är det typiskt att jag fann ovanstående i Järsnäs AI:4 sid 361 av 372 möjliga. Det gäller att hålla i  
 
Om man ändå går på Lommarydspåret; Jag hittar t ex en Jon Zackrisson född 1745 10/1 (Lommaryd C:3, sid 84). Tror mer på Jon och Jonas än Jöns och Jonas... i så fall.  
Och tro skall man inte göra så länge. En Jonas Zackrisson f 1745 är bonde i Björnaryd 1792 - gift med en Kerstin Jansodtter (AI:3 sid 127). I Björnaryd finns det Zackrisar och möjligen är det densamma som jag fann född ovan 1745.  
 
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol den 29 april, 2009)
 
(Meddelandet ändrat av smol den 29 april, 2009)
 
(Meddelandet ändrat av smol den 29 april, 2009)