NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 december, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 december, 2008
Skrivet av: Lars Ohlsson skrivet 2007-03-30, 20:22
Ett märkligt öde!
Min Mfm Sofias historia är något ovanlig och ställer många frågetecken. Det var i en hård tid hon levde där svalt och fattigdom hela tiden var en realitet. Om jag förstått det hela rätt så skulle följande kunna var en kort sammanfattning
. Född i Frinnaryd (F) 1853
. Oä dotter i Frinnaryd 1875 vid namn Amanda Josefina Ström
. Oä dotter i Frinnaryd 1879 vid namn Selma Maria Pettersson
. Oä son i Sollefteå 1884 vid namn Karl Helge Sigfrid Pettersson. Fader okänd men hamnar som Karl August Petterssons son i senare HFL för Sollefteå
. Gifter sig 1894 med Per Fröberg i Gudmundrå och får tre barn ytterliggare. Det senaste 1897. Hon är då 44 år gammal och jag vet inte när hon dog.
Den enkla men brutala sanningen till varför hon inte tog hand som sina barn var säkert att hon inte kunde försörja dem. Ett grymt öde för en mor. Det lär jag aldrig få reda på.  
 
Men vad som jag fortfarande tycker är ett frågetecken är var och hur träffades hon och Karl August Pettersson f i Lindesberg (Örebro)?  
Var han även far till det andra oä barnet i Frinnaryd (Selma Maria) som enligt Folkräkningen 1900 hade efternamnet Pettersson?
Träffades dom i Småland och båda bestämde iför att ge sig av till Sollefteå.?
Eller hade han inget med Selma Maria att göra och han och Sofia träffades någon annanstans där barnet Karl Helge Sigfrid kom till, de föddes i Sollefteå innan Karl August flyttat ditt?
Mvh
Lars
 
PS utifrån de uppgifter jag fått från Ewa och Elisabeth har jag ny funnit ytterliggare 47 småländska släktingar i kyrkböcker och andra källor. Det ska ni ha ett stort tack för DS