NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-26
Skrivet av: Tommy Ström skrivet 2004-04-15, 00:03
Hej Ulf Vargek,
Det finns en bok som heter Lommaryd i våra hjärtan skriven av Dolly Lindén, jag har för mig att det var någon förteckning över saltpetersjudare, i vart fall så nämndes min ffmmfmf Saltpetersjuderiverkmästaren Tore Håkansson Enqvist, vars hustru Anna Larsdotter troligen var syster till den Karl Larsson Bredberg Du nämner. Karl Larsson Bredberg avled 5/9 1783 av rödsot i Breafalls torp (som kallades moen).

Anna Larsdotter född 16/2 1741 i Breafall död 17/6 1826 i Borghem under Breafall föräldrarna hette Lars Johansson och Catharina Davidsdotter.

Här följer inledningen till bou. efter Lars Johansson som jag skrev av för några år sedan.

Bouppteckning: Norra Vedbo Härad F:7 1767-68 kort 4/8 sid. 291. Åhr 1767 d.7 december blef efter anmodan bouppteckning hållen efter afledne dannemannen Lars Johansson uti Breafall som med döden ?????? aflidit d.26 novembris sistledne, och efter sig lämnat (sorg bonden?) änkan Karin Davidsdotter, sonen Carl Bredberg myndig, dottren Annika Larsdotter gift med Thore Enequist, dottren Maija Larsdotter gift med Jonas Andersson, dottren Ingrid (eller Ingerd ?), sonen David, sonen Johanes, sonen Lars.

Mvh Tommy Ström