NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-07
Skrivet av: Annika Jacobsson i Halmstad skrivet 2003-11-03, 21:50
Hej Ann - och Olle!
Så möts våra vägar igen. Jag har nu en längre tid forskat på min mammas sida, vilket fört mig till bl a Nässjö och Värmland. Men, det är klart att man håller ett öga på vad som händer både här och där. Så såg jag din fråga och tänkte: Äntligen kan jag hjälpa till Bälaryd.
För Jöns kan du hitta i kyrkböcker på nätet. Dvs klick i övre högra hörnet på Rötters startsida. Gå in på exempelvis Småland och Jönköping/Sofia, så kommer du in i Jönköpings Genealogiska förening. Först då ser du att man även lagt ut Bälaryd. Gå in på födslar och 1756-04-27, så finner du
JÖNS, son till Lars Jönsson ohh Elin Larsdotter i Knohult (F). Jag hittar också en lillebror till Jöns,
SVEN, f. 1763-01-14, med samma föräldrauppgifter
Sedan hittar jag en lite annorlunda anteckning
NILS, f. 1770-01-20, son till Lars Jönsson och Ingeborg Jönsdotter, fortfarande i Knohult.
Ett senare äktenskap? Kanske det.
Jag hoppas detta kan hjälpa dig på vägen.
Hittar jag något mer i mina noteringar på Bälaryd och Lommaryd så återkommer jag.
En liten kuriositet. Det nämns ovan att Jöns Larsson var dräng i gården Nybble. Är det Nybble utanför Söderköping, på Vikbolandet (E).
Min farfar och farmor drev under större delen av 1900-talet gården Brestad vid Tåby (E) utanför Söderköping. Det pratades ofta Nybble. Till saken hör att även min farfar, Erik Johannesson, var född i Bälaryd, men betydligt senare, 1888-01-07. Världen är liten.