NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-07
Skrivet av: Annika Jacobsson i Halmstad skrivet 2003-10-19, 17:00
Hej igen Olle!
Jag är inne och tittar på Lommaryd i Kyrkoböcker på nätet nu samtidigt som jag planerar vilka mikrokort jag behöver beställa hem. Ett par funderingar till följd av detta... Jag hittar ingen Maja Lisa Johansdotter under födda 1927 i Lommaryds sn. Du säger ovan 37 år gl. 1853, vilket innebär att hon skulle vara född 1816. Den uppgiften har jag även från C-G Gustafsson, inlägg under Hults sn (F). Problemet är att jag inte hittar någon Maja Lisa född 1816 heller. Jag hittar:
1815-02-14  Maja Lisa, dotter till  Torparen  Nils Andersson ohh Lena Andersdotter. Boställe:  Backen Gränseryd, Lommaryds sn (F)
1815-02-14 (samma dag)...  Maja Lisa, dotter till Bonden  Karl Persson ohh Maja Stina Göransdotter. Boställe: Kroxholmen, Lommaryds sn (F)  
1819-08-04  Maja Lisa dotter till  Soldat  Gustav Od ohh Anna Gustavsdotter. Boställe:  Bohult S.T., Lommaryds sn (F)  
 
Någon Frans Adolf har född 1825 har jag inte heller hittat i avskrift av Ministerialböckerna på nätet. Jag hittar
Född 1825-07-12  FRANS, son till Soldat  Sven Stark ohh Stina Eriksdotter. Boställe: Knohult södergård, Bälaryds sn (F).
 
Jaja, det börjar kanske dra ihop sig till mikrokortsbeställning. Problemet är att jag ursprungligen söker en Rudolf Eklund, som jag vet mycket lite om (se vidare under Efterlysningar/Landskap/Spårlöst Försvunna landskap okänt), men där ett spår lett mig till Rudolf Alin Eklund, son till just Sofia Sköld ovan. Eklundarna är många och verkar flytta runt väldigt mycket i närliggande socknar, så det är fortfarande svårt att veta vad man skall börja beställa.