NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11.1.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11.1.2001
Skrivet av: Gunnar Gullnäs skrivet 2000-04-08, 08:28
Sven Jonsson f 3 sept 1819 i Lommaryd, gm Johanna Johannesdotter f 12 aug 1820 i Frinnaryd.
 
Detta par fick många barn däribland dottern Matilda Augusta Svensdotter f 5 sept 1860 i Frinnaryd.
 
Hon emigrerade 1880 till Chicago Usa tillsammans med sin syster Hanna Gustava Svensdotter f 28 juli 1854 och dennas lilla dotter Ester Amanda f 21 juni 1877.
 
I USA (eller möjligen i Canada) gifte sig Matilda Augusta med Frank Levin Dahlin och dom bosatte sig i Norquay, Saskatchewan, Canada, där dom odlade upp en farm. Dom fick bl a sonen Arvid, som jag inte vet födelsedatum på. Han gifte sig med Esther Anderson, f 6 april 1906 i St Kopparbergs församling i Dalarna och emigrerar 1907 tillsammans med sin mor Anna Matilda Andersson, född Olsson.  
 
Arvid och Esther övertog Frank Levin Dahlins farm i Norquay, Sask.
 
(Möjligen har Frank Levin Dahlin också emigrerat från Sverige men då haft ett annat efternamn och bytt till Dahlin vid ankomsten till USA. Detta är undertecknads egen fundering.)
 
Jag undrar om någon känner till dessa personer och om det idag finns släktingar kvar här i Sverige. Arvids och Esthers dotter Arlene Dueck och hennes man John kommer att besöka oss i Grycksbo Dalarna i sommar och vi vill gärna kunna presentera dom ett antal släktingar på Arvids sida.  
 
Denna efterlysning finns också under Frinnaryd.
 
Hör av Er till mig - jag tackar på förhand.