NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-30
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 2006-08-15, 22:04
Hejsan!
 
Jag försöker kartlägga några familjer som bott i eller har anknytning till Tingstad i Lofta under 1600-talet.
Den ena familjen är väl belagd. Bengt Andersson, 1611-1667 och hans hustru Ingrid Hansdotter 1612-1686. Jag känner till fem av deras barn: Hans, bonde i Tingstad; Johan, bonde i Hasselö-Loftahammar; Udde, bonde i Tingstad; Anders i Råsdahl? Och Brita, bosatt i Ottinge, Lofta och Skarpinge, Västra Ed.
 
I domboken 1701, vintertinget ?92 framgår att Johan Bengtsson och Hans Bengtsson i Tingstad är svågrar med Lars Persson i Skarpinge (gift med Brita ovan).
I domboken 1700, vintertinget ?85 framgår att Johan och Hans är bröder med Anders.
I domboken 1700, vintertinget ?86 framgår att Johan och Hans är bröder med Udde.
 
Den andra familjen består av Johan Andersson, 1640-1710 och Kerstin Svensdotter, 1646-1688, bosatta Forserum, Lofta. Man kan även ur domboken få fram att det är Kerstin som har arvejord i Forserum och Johan i Tingstad.
Enligt domboken 1697, sommartinget ?89 är Hans Bengtsson i Tingstad syskonbarn till Johan Andersson. Nu är det enkelt att tro att Johan Andersson i Forserum och Bengt Andersson i Tingstad är bröder, kanske är det så, men det skiljer nästan 30 år mellan deras födelse. Kan de ha varit halvsyskon?
 
Om man nu använder en definition som Carl-Fredrik Hanzon använder i ett inlägg under Hallingeberg 11 maj 2006:  
Syskonebarn (eller syskonbarn m. fl. former)hade på 1600- och 1700-talen inte samma betydelse som vi idag tolkar det som. Nu tänker vi syskonbarn som barn till ett syskon (i förhållande till personen man utgår ifrån); alltså brorsbarn eller systerbarn. Men i äldre tid tänkte man i stället ordet syskonbarn (i pluralis) som varsitt barn till två syskon; alltså kusiner med vårt språkbruk.
Det innebär i det här aktuella fallet att Johan Andersson och Hans Bengtsson var kusiner, alltså att Johans far eller mor var syskon till Hans far eller mor.
 
I boken ”Tryserum-Hannäs kulturhistoriska stiftelses årsbok 2003-2004”, finns en artikel ”Strömbomarnas levnad i Tjust under 1700-talet”. Där framgår att Bengt Andersson i Tingstads hustru Ingrid Hansdotter var syster med Maria Hansdotter som var gift med Anders Persson. Anders och Maria var föräldrar till Per Andersson, bokhållare vid Överums bruk och rusthållare i Överström, Ukna. Död omkr. 1703. Jag har inga syskon noterade till Per Andersson.
 
Om man nu har hypotesen att Anders och Maria även är föräldrar till Johan Andersson i Forserum så blir Johan Andersson och Hans Bengtsson kusiner, alltså syskonbarn, barn till syskon.
 
Det skulle vara kul att få kommentarer till detta. Om min hypotes är felaktig vill jag gärna veta det, om den är rätt också förstås. Lösningen på detta finns kanske bara om man läser mer dombok.
 
Hälsningar Mats