NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 augusti, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 augusti, 2015
Skrivet av: Mats Ohlsson skrivet 2015-01-06, 20:06
Hej !
 
Min släktresa har nu tagit mig till Locknevi och in i soldatvärlden. Eftersom jag ska förbi där om några dagar tänkte jag att fota lite. Min anfader Peter Samuelsson Hector var soldat och antogs 1808 och avskedades 1837. Peter Hector var soldat i rusthåll Åninge, torp 103 (Sopetorp). MEN nu är problemet att Sopetorp efter laga skifte bytte namn till Änghult. Jag forskar tillsammans med en släkting och nu grunnar vi på om knektarna fysiskt flyttade till en ny bostad vid Änghult efter skiftet, eller om torpet hela tiden varit beläget på samma plats ? I PLF finns en uppgift om en Gustaf Åhs som var grendjär och 6/9 1872 fick en dotter vid namn Hilma Augusta. Det intressanta är att Hilma Augusta anges vara född i Gamla Sopetorp. Gustaf Åhs bodde i rusthåll 104 som i en invetering jag läst benämns Sopetorp/Änghult. 103 och 104 ligger/låg bredvid varandra.  
 
Summa summarum: Är det ett rimligt antagande att soldattorpen hela tiden legat på samma plats och att de först hette Åninge, Sopetorp och sedan efter laga skiftet bytt namn till Åninge, Änghult ? Samt att de i folkmun senare benämndes Gamla Sopetorp ?
 
Eller flyttades soldatbostäderna vid skiftet ?
 
Mvh Mats