NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-17
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 2005-02-15, 21:01
Hejsan alla Gårdspångaforskare!
I vår diskussion här framgår det flera gånger vilken viktig källa domboken är. Utan den hade vi förmodligen stått kvar vid spekulationer och gissningar om släktförhållanden. Tack Göran för den senaste pusselbiten. Den gav mig ännu en anförlust i Tjust-bygden, hur många de är har jag aldrig räknat, men de är åtskilliga.
 
En sak som förbryllar mig är att Olof Henrikssons son Jöns Olofsson (ibland kallad Olsson) som är gift 2 gånger inte verkar vara vigd i Locknevi någon av gångerna. Jöns föddes i Gårdspånga 1700, döpt 21/1 och dog i Ytterbo där han var bonde 1749 6/3.
Hans första gifte belyser Monica  den 5/2: att Jöns i Ytterbo förr ägt till hustru, Elias i Skrikefall syster. Det skulle även vara en syster till hans (Jöns') egen mor Anna Persdotter ?! om jag har förstått rätt?! Var sådant tillåtet och var är vigselnotisen, jag måste ha missat den.
Jöns Olssons andra hustru Kerstin Persdotter var född 1710 20/12 i Ytterbo, hon dog även där 1748 8/8. Hennes föräldrar var Per Nilsson och Maria Nilsdotter, inte heller när Jöns och Kerstin vigs hittar jag.
Eftersom Kerstin föds 1710 och får barn 1729 är det inte många år att leta på före 1729.
 
Nu undrar jag om någon har någon teori eller id? om detta.
På återhörande
Hälsningar Mats